מידע נוסף |
תנא דבי אליהו סדר אליהו רבא וסדר אליהו זוטא עם פירוש שי למורא / שמואל יהודה וינפלד.
במהדורה שלפנינו מודפס הספר כשהוא מנוקד ומפוסק ובאותיות גדולות ונאות. הפרקים חולקו לפסקאות קטנות לפי ענייני הפרק , ובסופו ונוספו מפתחות רבים. לספר נוסף פירוש "שי למורא" המלוקט מהפירושים המפורסמים שנתחברו במשך השנים: זיקוקין דנורא ובעורין דאשא, ישועת יעקב, רמתיים צופים ועוד.
774 עמ'.
ה חיבור תנא דבי אליהו נזכר כבר בתלמוד בבלי כתובות ק"ו ע"א , שם מסופר המעשה הבא על כתיבת המדרש:
"רב ענן, הוה רגיל אליהו דאתי גביה, דהוה מתני ליה סדר דאליהו. כיון דעבד הכי איסתלק. יתיב בתעניתא ובעא רחמי ואתא. כי אתא הוה מבעית ליה בעותי, ועבד תיבותא ויתיב קמיה עד דאפיק ליה סידריה, והיינו דאמרי סדר דאליהו רבה, סדר אליהו זוטא" (תרגום: רב ענן, היה רגיל אליהו לבוא אליו ולשנות לו את "סדר אליהו". כיון שעשה רב ענן כך )המעשה שמסופר קודם לכן, שהיטה דין שלא בכוונה,( הסתלק אליהו. ישב רב ענן בתענית וביקש רחמים ושב אליהו. כשבא אליהו היה מפחיד את רב ענן, עשה רב ענן תיבה וישב בתוכה לפני אליהו עד שסיים אליהו ללמדו. וזהו ששנינו שיש "סדר אליהו רבה"(מה שלימדו קודם המעשה) ו"סדר אליהו זוטא" (מה שלימדו בתיבה לאחר המעשה
החיבור שבידינו מחולק לשני חלקים:
אליהו רבה (הגדול, נקרא גם "סדר אליהו רבה" או "תנא דבי אליהו רבה") - המכיל 31 פרקים.
אליהו זוטא (הקטן, נקרא גם "סדר אליהו זוטא" או "תנא דבי אליהו זוטא") - המכיל 15 פרקים.
יש מי שתולה את חלוקת החיבור שלפנינו לשני חלקים לסיפור הנזכר.
[
המדרש דורש את פסוקי התורה והנביאים, מתחיל בבריאת העולם, אדם הראשון, אבות האומה, השעבוד במצרים וכן הלאה, ומתגלגל מעניין לעניין כדרכם של מדרשים. הספר מטיף לעשיית צדקה וחסד, למידות טובות, לזהירות בקיום המצוות, להתרחקות מעמי הארצות, לכיבוד הורים, לשימוש תלמידי חכמים ועוד. כמו כן מתוארים בו הגן עדן והגיהנם , ימות המשיח, תחיית המתים ועוד. החיבור משתמש במשלים ובסיפורים רבים כדי להמחיש את תביעותיו. פה ושם מצויים בו גם הלכות שונות, וכמה מהם אף נכללות בשולחן ערוך כמחייבות הלכה למעשה.
|
|
|